Příprava na novou sezónu: Nejlepší kaprářské navijáky

V předchozích dílech tohoto seriálu jsme se podívali na výběr nejlepších vlasců a háčků, takže vybavení, které se celkem často mění. Dnes se ale podívejme na výběr něčeho, co vám slouží mnoho let – navijáků.

I těch je na trhu nepřeberné množství a druhů. Nás v tomto seriálu zaměřeném na kaprářské vybavení budou zajímat jen kaprářské. Většina rybářů preferuje navijáky s přední brzdou, těch, kteří sáhnou po zadní je znatelně méně. Někde mezi tím jsou rybáři, kteří užívají volnoběžné navijáky. Ty s klidným svědomím doporučuji všem začátečníkům, protože u nich odpadá nastavování brzdy při záběru a umožňují soustředit se pouze na zdolávání.

Nejlepší navijáky s přední brzdou

Začneme tedy s navijáky s přední brzdou. Přední brzda umožňuje pohotově reagovat na akci ryb. Práce s ní je pohodlnější než se zadní.

Absolutním králem mezi kaprářskými navijáky s přední brzdou je Okuma 8K. Proč? To je jednoduché, jde o spolehlivý naviják s rychlým brzdovým systémem vybavený karbonovými podlažkami, ložiskem s rychlým nastavením a ochranou proti zpětnému chodu. Doplňuje to i počítačově vyvážený rotor, převodový systém se šnekovou hřídelí a je vybaven technologií, která zabraňuje průchodu vodu do těla navijáku. Klička je vyrobena ze zinku, madlo je dřevěné a tělo je grafitové. Díky brzdné síle 18 kg a kapacitě 620 metrů vlasce o průměru 0,33mm je ideální na lov velkých kaprů. Na jedno otočení kličky se navine 108 centimetrů. převodový poměr je 4,7:1 a 5+1 kuličkových ložisek. Co víc si přát? Okuma 8K je prostě jednička.

Okuma Navij�k 8K

Jako protiváhu k Okuma 8K s nižší cenou bych postavil Tica Scepter GTY 10000. Tyhle navijáky stojí asi o tisícikorunu méně, nevypadají tak sexy, ale svou práci odvedou stejně kvalitně. Oproti jiným navijákům v téhle cenové relaci se může pochlubit opravdu odolným tělem, skvělým plynulým chodem, vymazlenou brzdou která nezklame, a zesíleným překlapěčem. Převodový poměr je 4,1:1, ložisek má 7+1, návin na jedno otočení kličky je 90cm a kapacita o něco menší – 600 metrů vlasce o průměru 0,33mm (velikost 10000). Největší rozdíl je v brzdné síle, která je u navijáku Tica Scepter GTY 8kg, což ale pro drtivou většinu rybářů stačí. U těchto navijáků je navíc hodně snadná práce s brzdou, odpadá zdlouhavé točení, stačí pootočit o půlkolečko a vlasec se odvíjí volně.

Tica Navij�k Scepter GTY 10000 FDAni jeden z této dvojice navijáků vás nezaujal? Těchto deset navijáků se umístilo mezi TOP 10 nejoblíbenějších:

  1. Prologic Avenger XD 7000 FD
  2. Shimano Ultegra CI4+ 14000 XTC
  3. Fox EOS 10000 FD
  4. Shimano Aerlex 10000 XTB
  5. Mivardi Omicron
  6. Giants Fishing Naviják Deluxe Reel FD 6000
  7. Okuma Custom Black CB 60
  8. Mivardi Lynx 8000
  9. Delphin Inox 80
  10. Delphin Blacx 6T 6000

Nejlepší navijáky se zadní brzdou

Práce s navijáky se zadními brzdami je složitější. Kromě toho jsou tyhle navijáky také více namáhané a je potřeba je častěji servisovat. Mají i menší brzdnou sílu, takže se hodí na menší úlovky.

Mají ale své fanoušky, takže se podíváme na pár těch oblíbených. Tento segment většina značek opustila ve prospěch navijáků s přední brzdou. Zůstalo zde Shinamo, svůj naviják zde má i a DAM. Tohle jsou ony.

Nejoblíbenějším navijákem se zadní brzdou je Shimano Sahara. Asi bych ho, stejně jako žádný z navijáků se zadní brzdou, úplně nevolil k lovu kapitálních úlovků, hodí se spíše na menší ryby.

Shimano Navij�k Sahara 4000 RD

Dvojkou v tomto segmentu je Shimano Super GT, který je vyrobený z odolnějšího kompozitu. Dalšími oblíbenými navijáky jsou:


Nejlepší navijáky s volnoběžnou brzdou

Konečně se dostáváme k navijákům s volnoběžnou brzdou, které se také označují jako baitrunner. A značka Okuma je označuje jako baitfeeder, asi se jim prostě jen nechce platit za licencovanou značku, ale rozdíl mezi nimi není.

Nabídka volnoběžných navijáků se neustále rozrůstá, a já se tomu nedivím. Tyhle navijáky kombinují zadní brzdu, kterou se nastaví naviják před záběrem, a přední brzdu, která pak slouží ke zdolávání. Odpadá tak jakékoliv přenastavování síly brzdy v průběhu zdolávání, brzdy se přepnou po otočení kličky automaticky. Co víc chtít?

Pokud bych se měl rozhodnout mezi jedním navijákem s volnoběžkou, sáhl bych po Okuma Powerliner Pro, nebo Shimano Baitrunner ST.

Ten důvod proč je jednoduchý. Oba tyhle navijáky mají sakra velkou odolnost, suprovou brzdu a plynulý chod.

Okuma Powerliner Pro PLPgrafitové tělo s 4+1 ložisky, hliníkovou cívku (v balení je druhá grafitová), zinkovou kličku a počítačově vyvážený rotor. Skvělý je u něj systém navíjení, který je zde eliptický, tj. vlasec se navíjí do kříže, což minimalizuje kroucení. Vejde se na něj (velikost 8000) necelých 400 metrů vlasce o průměru 0,33mm.

Okuma Navij�k Powerliner Pro PLP 8000 BF

Shimano Baitrunner ST 10000 RB v obdobné cenové relaci je vyroben ze slitiny XT-7, která kombinuje hliník a zinek. Perfektní je u něj systém ukládání vlasce Varispeed, který ukládá vlasec na cívku paralelně do kříže, což snižuje množství návinu a umožňuje daleké hody. Vejde se na něj 413 metrů vlasce o průměru 0,33mm.

Shimano navij�k baitrunner st 10000 rbPokud máte větší rozpočet, než průměrní rybáři, nebo prostě jen chcete opravdu kvalitní navijáky, které budete mít takřka celý život, volil bych s klidným svědomím Shimano X-Aero. Za necelé čtyři tisíce Dostanete opravdu vyladěný naviják s plynulou brzdou a vysokým točivým momentem.

Shimano Navij�k Reel Baitrunner X-Aero FB 4000Pro běžného rybáře je ale nesmysl si takový naviják kupovat a bohatě mu postačí levnější. Tohle jsou ještě další navijáky, které jsou mezi rybáři velice oblíbené. Dva jsou v ceně nad dva tisíce, ale ty další jsou už mnohem dostupnější i masám.

A z levnějších:

Očekávám, že za ten poslední doporučený naviják od Mivardi dostanu pěknou sodu. Tuhle značku většina rybářů nemá ráda. Pravdou ale je, že každá značka má své povedené a nepovedené modely, a Omicron právem patří k těm povedeným. I když za cenu kolem dvou tisíc už mi dává větší smysl jít do zmíněného Powerliner od Okumy.

Jakým navijákům se vyhnout?

A teď z jiného soudku. Jakým navijákům se vyhnout jako čert kříži?

Tohle bude složitější a je to téma, které bychom mohli rozebírat donekonečna. Osobně bych se rozhodně vyhnul navijákům s plastovým tělem a plastovou cívkou. Při větší rybě plast nevydrží tolik, jako kov. A může se jednat o sebelíp tvrzený plast. Obloukem bych se vyhnul také navijákům do pětistovky a navijákům, které mají navinuté vlasce jako dárek – čert ví, jak dlouho na něm ty vlasce jsou navinuté a bůh ví, jaké kvality. Při výběru se pak zaměřte i na drát překlapěče. Ty levné jej mají z velice slabého drátu, který se hned zkřiví.

Na druhou stranu, těch extrémně špatných navijáků není zase tolik. Osobně bych se vyhnul pouze dvěma:

Jasně, jsou levné, na cejny ujdou, ale za mě jsou to prostě vyhozené peníze. Například Mivardi Active se kroutí a vrže, vlasec je schopný naskládat i mimo cívku a o plynulém chodu nemůže být řeč. Pokud si nemůžete dovolit kvalitnější naviják, sáhněte alespoň po Okuma Carbonite XP Baitfeeder CBF-140a nebo Delphin Nord 60. Stojí jen o pár korun víc, mají grafitové tělo, Nord dokonce kovovou cívku a kliku. A brzdu, která v pohodě utáhne i větší ryby.

Na které navijáky chytáte vy? A jak jste s nimi spokojení?

Nezapomeňte se podívat na další díly tohoto seriálu:

6 komentářů

Přidat →

Já si teď pořídil naviják od Avidu ACR12000 zatím spokojenost ale uvidíme co ukáže čas chtel sem nějaký velkokapacitní a byl v akci i s prutem a jsem začátečník tak sem to zkusil ale je trochu těžší:-)

používám SHIMANO Ultegra,zatím jen asi čtyřikrát u vody. Před tím od Mivardy No to byl takový slabší střed

Shit článek !! Říct, ze Mivardi Omicron je dobrý naviják 😃😃😃leze mu vlasec pod cívku a nevím co ještě. O kvalitě autorova úsudku svědci fakt, ze v seznamu není top naviják navijáků Daiwa Emblem..

Přesně takové komentáře jsem čekal, i proto jsem už do článku napsal, že ten hate na Mivardi očekávám. 😃 Mimochodem, není to seznam top navijáků, ale výčet nejoblíbenějších navijáků. Tenhle je pravidelně v top 10 takřka všech prodejců. Zkoušel jsem Omicron na dvou třídenních vycházkách a neměl jsem s ním jediný problém. Ale jak píšu i v článku, za ty peníze bych volil jiný (v téhle cenovce okumu powerliner).

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..